ررسی ویژگی انسان کامل از منظر قرآن و جایگاه آن در مكتب اگزیستانسیالیسم
دسته: فقه و حقوق اسلامی
بازدید: 3 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 304 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 184
در این تحقیق سعی بر این است تا گزارشی از ویژگی انسان کامل را از منظر قرآن و جایگاه آن را در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار دهیم بعد از ذکر بیان مسئله در فصل اول در فصل دوم به بررسی انسان کامل می پردازیم و در انتهای تحقیق انسان کامل را از منظر مکتب اگزیستانسیالیم مورد بررسی قرار می دهیم
قیمت فایل فقط 14,500 تومان
در این تحقیق سعی بر این است تا گزارشی از ویژگی انسان کامل را از منظر قرآن و جایگاه آن را در مکتب اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار دهیم. بعد از ذکر بیان مسئله در فصل اول , در فصل دوم به بررسی انسان کامل می پردازیم و در انتهای تحقیق , انسان کامل را از منظر مکتب اگزیستانسیالیم مورد بررسی قرار می دهیم.(محقق)
انسان از جهات مختلف یكی از مهمترین محورهای بحث همه ی مكتبها و جهانبینیها است. در این میان تبیین سعادت و كمال انسان در راه رسیدن به آن، از حساسیّت و اهمیّت بیشتری برخوردار است.یكی از اصول و مبانی هر جهانبینی و یكی از محورهای اساسی معرفتو اندیشه بشری، «انسان» و مباحث مربوط به او است كه همواره توجّه و اهتمام اندیشهوران و متفكّران را به خود جلب كرده است و در بخشها و به شیوههای گوناگون، شناخت انسان و خصوصیات و توانمندیهای او را مطرح كردهاند.( حسن زاده آملی، 1366، ص 66)
در حالی كه مكاتب جدید بهرغم اختلافاتی كه دارند، انسان محوری (به جای خدا محوری) و اومانیسم را محور و اساس همهچیز و تنها راه تأمین سعادت و كمال بشر و رهایی از ظلمت و محدودیت و حقارت معرّفی میكنند، در آموزههای ادیان الهی و بهویژه اسلام، انسان، جز با خدا محوری و پیوند با مبدأ آفرینش به حیات حقیقی و انسانی و جایگاه برجسته و ممتاز خویش دست نمییابد. آفرینش و طبیعت انسانی بهگونهای است كه جز در پرتو هدایت الاهی، استعدادها و توانمندیهایش شكوفا نمیشود و انسان منهای خدا، حتّی در معیشت و زندگی دنیایی كامیاب و در آرامش است. (ر.ك: سوره طه (20): 124) (همان منبع ، ص 67)
در فرهنگ دینی، انسان، مخلوق خدا است و از این جهت، به دیگر پدیدههای عالم میماند؛ امّا هرگز در رتبه و جایگاه آن ها قرار ندارد. انسان، خلیفه خدا، هدف و غایت آفرینشِ پدیدههای دیگر، بلكه حاكم بر آنها، اشرف مخلوقات و یگانه موجودی است كه روح خدا در او دمیده شد و صبغه الهی دارد؛ و محوریّت انسان نه تنها مستلزم نفی خدا نیست؛ بلكه انسان جز با خدا ظرفیتش تكمیل، و دل او پُر، و اشباع نمیشود؛ زیرا موجود نامحدود جز با نامحدود و مطلق آرام نمیگیرد.
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1-مقدمه.. 2
1-2- تبیین موضوع.. 3
1-3- بیان مسئله.. 5
1-4- ضرورت و اهمیت تحقیق.. 10
1-5- روش تحقیق.. 14
1-6- مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 15
1-7- اهداف تحقیق.. 20
1-7-1- هدف کلی20
1-7-2- اهداف جزئی20
1-8-تعاریف اصطلاحات و واژه ها.. 21
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1-انسان کامل.. 24
2-2-كمال انسان.. 24
2-2-1- تعریف كمال26
2-2-2-فرق كمال با تمام28
2-2-3-كمال مدّعای همه مكاتب30
2-3- دیدگاه برخی مكاتب به انسان كامل.. 31
2-3-1- مكتب عقلیون32
2-3-2- مكتب عرفان و تصوّف35
2-3-3-مكتب قدرت41
2-3-4- مكتب ضعف46
2-3-5- مكتب اسلام47
2-4- اسوه حسنه در انسان کامل.. 52
2-5- کیفیت صعود انسان کامل.. 61
2-6- مقامات و حالات عرفاء.. 63
2-7- نگره قرآن به انسان كامل.. 65
2-8- بشر بودن انسان كامل.. 67
2-9- مقام انسان كامل.. 67
2-10- ویژگیهای انسان کامل از نظر قرآن و احادیث.. 75
فصل سوم : نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم
3-1-مقدمه.. 79
3-2- نقد و بررسی نظریه مكتب اگزیستانسیالیسم.. 80
3-3- « اصالت وجود» در اگزیستانسیالیسم.. 81
3-4-نتایج تعلق و وابستگی انسان.. 83
3-5- «اعتقاد به خدا» از دیدگاه مکتب اگزستانسیالیسم.. 85
3-6- کمال، حرکت از «خود » به «خود».. 86
3-7- اشتباه مکتب اگزستانسیالیسم در مورد رابطه انسان با خدا 89
3-8- «خودآگاهی» و «خدا آگاهی».. 90
3-9- پاسخ به چند اشکال دیگر.. 92
3-10- «کمال هدفی»و «کمال وسیله ای».. 94
3-11- «آزادی» در تعبیرات اسلامی.. 96
3-12- تاریخچه اصطلاح انسان کامل نزد صوفیه و عرفا.. 100
3-13- انسان کامل از دیدگاه ابن عربی.. 102
3-14- انسان کامل از دیدگاه جیلی.. 104
3-15- انسان کامل از دیدگاه عزیزالدین نسفی.. 106
3-16- سیر صعود و تکامل انسان.. 111
3-17- ولایت، مرتبهای كاملتر از نبوت.. 116
3-18- سلسله مراتب اولیاء و تعدادشان.. 117
فصل چهارم: انشان كامل در مكتب اگزیستانسیالیسم و مقایسه با مكاتب دیگر. 122
4-1- ماهیت انسان از نظر مکتب اگزیستانسیالیسم و مکتب صدرایی 122
4-2- مکتب اگزیستانسیالیسم.. 124
4-3- آیا اگزیستانس مساوی با سارتر است؟.. 126
4-4- دیدگاه مکتب اگزیستانسیالیسم (سارتر) درباره ماهیت انسان 127
4-5- دلایل سارتر بر نفی ماهیت انسانی.. 129
4-6- مجاهدت محض برای خدا شدن.. 133
4-7- تفاوت اصالت وجود صدرایی و اگزیستانسیالیستی و نقد دیدگاه سارتر 136
4-8- وجود تعلقی و ربطی ممکن،نظری ابتکاری ملا صدرا.. 137
4-9- اثبات اختیار انسان با تطبیق آن بر توحید افعالی.. 139
4-10- انسان کامل دیدگاه مکاتب.. 141
4-10-1-انسان کامل در مکتب سوسیالیسم141
4-10-2- خلاصه سخن مكتب سوسیالیسم در مورد انسان کامل144
4-11- اشتباه اساسی مكتب سوسیالیسم.. 146
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1- نتیجه گیری.. 149
فهرست منابع 155
قیمت فایل فقط 14,500 تومان